Sunday 15 December 2013

PULAI TREE/POKOK PULAI for sale/di jual.




Aku memang perasan dekat kebun mak aku tu ada 4 pokok hutan yang ‘sengaja’ dibiarkan dicelah- celah kebun getah... Aku rasa mesti ada sebab kenapa tok aku biarkan pokok tersebut... So hasil pencarian aku kat internet aku dapat jawapan nama salah satu pokok tersebut... POKOK PULAI... Pokok pulai ni pun ada beberapa jenis... Tak taulah pulak pokok tu jenis yang mana.. tapi secara amnya pokok Pulai ni bersifat kayu balak yang agak lembut.. biasa digunakan menjadi kayu ukiran, kasut kayu,kayu binaan, batang pensel dll... Aku ingatkan pokok Pulai ni jenis kayu balak yang keras, Sebab batang pokok tu adalah sepemeluk setengah dan agak keras..

So mak aku pun dalam ura- ura nak buat penanaman semula pokok getah ni, rasanya rugi kalau ditebang begitu sahaja pokok2 hutan itu.. Nak jual pun aku tak tahu kat sape dan berapa hargenya... Setelah mencari di internet aku telah terjumpa satu iklan berbahasa Indonesia berkenaan kayu ini bertarikh tahun 2002.. disana pun mereka panggil  kayu Pulai atau kayu pule... Nak tahu berapa depa letak?  25 000 000 rupiah..fuhh.. boleh tahan juga harganya..  kira- kira RM10000/sepokok

Bagi aku memang depa boleh letak harga macam tu kat sana... kerana pulau Jawa memang terkenal dengan ukiran kayu, topeng muka dll produk berasaskan ukiran kayu...Di tambahkan lagi pokok ini memang susah nak jumpa..

So aku pun nak jual kepada sesiapa yang nak beli Pokok Pulai aku tu.. ukurlilitnya adalah sepemeluk setengah.. Sesiapa nak beli boleh bagitau kat aku
 



Lagi 3 pokok tu aku tak tahu apa pokoknya tapi ketiga- tiga tu jenis yang sama.. Aku rasa bukan pokok balak.. Tunggu Info seterusnya tentang pokok tersebut

No comments:

Post a Comment